top of page
Forest Sunrays

טיפול פסיכולוגי בפגיעות מיניות

פגיעה מינית היא חוויה טראומטית קשה ביותר, שעלולה להשאיר צלקות עמוקות על הנפש והגוף. תסמינים כגון זכרונות חוזרים ומלחיצים, חרדות, דיכאון וקשיים בקשרים אישיים הם נפוצים בקרב נפגעות ונפגעי טראומה מינית. אך את/ה לא לבד, ויש תקווה להחלמה.

 

אחת ההתמחויות המרכזיות שלי היא טיפול בטראומה מינית. חקרתי והתמחתי בטיפול בטראומות מורכבות ובטראומות מיניות. מניסיוני אני רואה כי באמצעות טיפול מקצועי וגישה אמפתית, ניתן להתגבר על הטראומה ולחיות חיים משמעותיים ומלאים גם לאחריה. התהליך עשוי לארוך זמן והעבודה לעתים מתמשכת וקשה, אך התוצאות מגיעות ומתגמלות בכל תחומי החיים.
 

טיפול בפגיעות מיניות אונליין 

אלימות מינית היא תופעה חברתית הקיימת בכל חברה שמקבלת התנהגות אגרסיבית וחוסר שוויון בין המינים, ובכללן ישראל. מדי שנה, אלפי נשים פונות למרכזי סיוע לנפגעות תקיפה מינית לאחר שנפגעו, והנתונים מראים שאחת מכל שלוש נשים תעבור פגיעה מינית במהלך חייה.

 

תקיפה מינית היא כל התנהגות או מעשה בעל אופי מיני הנכפים על אישה, גבר או ילד/ה ללא הסכמתם, בניגוד לרצונם החופשי ושלא מבחירה; או, לחלופין, כאשר ההתנהגות/המעשה המיניים נעשים תוך ניצול פערי כוחות, חולשה או גיל צעיר, באופן שמעקר את יכולת הנפגע/ת לתת הסכמה באופן חופשי. תקיפה מינית עשויה להתבצע בידי גבר, אישה או קטין/ה.

 

טיפול בטראומה בסמוך לאירוע הפגיעה המינית עשוי לאפשר טיפול ממוקד וקצר יותר ולמנוע פגיעה בהיבטים שונים של חיי היום-יום. ניתן לטפל באפקט הטראומטי של הפגיעה באמצעות כלים מתחומי הפסיכולוגיה הדינאמית, הקוגניטיבית והבודהיזם. 
 

אני כאן כדי להעניק טיפול רגיש, אמפתי ונטול שיפוטיות. תוך יצירת סביבה תומכת ובטוחה, אסייע לך להתמודד עם הטראומה בקצב שלך.
 

Nature

אני כאן בשבילך
לקביעת פגישה השאר פרטיך ואחזור אליך בהקדם

תודה, אחזור אליך בהקדם

Image by Inkredo Designer

שאלות נפוצות

מהם השלבים בתהליך הטיפולי לאחר פגיעה מינית?

טיפול בפגיעה מינית הוא תהליך ממושך והדרגתי, הכולל מספר שלבים עיקריים:

 

  1. יצירת קשר טיפולי - בשלב הראשוני, המטפל/ת מקשיב/ה בקשב רב, ברגישות ואמפתיה לסיפור האישי של הנפגעת, ועוזר/ת לה להרגיש בטוחה ולבנות אמון. זהו שלב חשוב לפני העבודה הטיפולית עם הטראומה עצמה.

  2. טיפול בתסמינים חריפים - במקרים של חרדה, דיכאון, הפרעות שינה והפרעת דחק פוסט-טראומטית, יינתן טיפול ראשוני להרגעה והקלה על הסימפטומים החריפים.

  3. עיבוד רגשי של הטראומה - המטפל/ת יסייע/תסייע לנפגעת לעבד את החוויה הקשה במרחב בטוח, לבטא רגשות, מחשבות וזיכרונות, באמצעות טכניקות כמו חשיפה מובנית.

  4. שינוי תפיסות ותובנות - עבודה על תפיסות עצמיות שליליות שנוצרו בעקבות החוויה, הבנה שהפגיעה אינה "אשמתה", וטיפול ברגשות של אשמה ובושה.

  5.  בניית חוסן נפשי - רכישת כלים וטכניקות להתמודדות עם רגשות, מחשבות וזיכרונות קשים. חיזוק הביטחון העצמי והתחושה של שליטה.

  6. שיקום תפקודים - התמודדות עם ההשלכות של הפגיעה על היבטים כמו מיניות, קשרים בין-אישיים, לימודים ועבודה.

  7. סגירה/המשכיות - העצמה והכנה לחזרה לשגרת חיים תקינה ככל הניתן, כולל טיפול בהישנויות של הטראומה אם יתרחשו.

לכל מקרה והרקע שלו יש צרכים ספציפיים, אך רצף זה חשוב כדי לסייע בתהליך ההחלמה והשיקום הכולל מפגיעה מינית.
 

כמה זמן לרוב אורך טיפול בפגיעה מינית? 

משך הטיפול פגיעה מינית משתנה מאישה לאישה ותלוי באופי הפגיעה. לרוב דרוש טיפול ממושך שנע בין חצי שנה למספר שנים. בטיפולים ארוכים מומלץ לא לצפות להחלמה מהירה ולהיערך למהלך טיפולי ממושך תוך פתיחות לשלבים השונים. רצוי לשתף את המטפל בציפיות שלך מהתהליך ולקבוע יעדים לטווח הקרוב והרחוק.

 

משך הטיפול בטראומות מיניות תלוי במצב הספציפי ל הנפגע.ת, בחומרת הפגיעה, בדרגת התסמינים בעת פנייה לטיפול ובמאפייני אישיות וסביבת התמיכה העומדת לרשותה.
 

לפעמים נדרשת עבודה ראשונית במשך מספר חודשים על הקלה בתסמינים חריפים כמו דיכאון וחרדה לפני עיבוד עצם הטראומה.
 

כמו כן טיפול ארוך טווח במשך שנה או יותר עשוי להידרש לעבודה על תפיסות עצמיות, חוסן נפשי, תפקודים חברתיים ורגשיים.

נפגעות בעלות היסטוריה של טראומות נוספות או הפרעה דיסוציאטיבית עשויות להזדקק לטיפול ארוך מאוד.
 

האם אדבר ישירות על האירוע הטראומטי בטיפול? 

לרוב בתהליך טיפולי לאחר פגיעה מינית, חשוב לדבר באופן ישיר על האירוע הטראומטי עצמו. זהו חלק מרכזי ומשמעותי בעיבוד הטראומה, ובהתמודדות עם ההשתקה והאשמה שמלווים פגיעות מיניות לא פעם. עם זאת, חשוב לדעת איך השיח אמור להתנהל בטיפול מיטיב:
 

ראשית, הקצב הוא אישי ונקבע על ידי המטופלת. בתחילה ייתכן שיחלוף זמן עד שתהיה נכונות לעסוק ישירות בטראומה. אין צורך לפרוט הכל מייד, והמטפל אמור לתמוך אך לא לזרז לא ללחוץ.
 

כמו כן לא תמיד נדרש לספר כל פרט בצורה גרפית. המטפל מתאים את רמת הפירוט לצרכים הטיפוליים לרמת הנוחות של הנפגעת. 
על מנת לעזור בהתמודדות עם הטראומה ייעשה שימוש בכלים טיפוליים שיעזרו להתגבר על החרדה ולעבד את הזיכרונות באופן מונחה ולא דרך סיפור חופשי.

 

לא רק העובדות חשובות, גם החוויה הרגשית והתפיסות שנוצרו בעקבות האירוע צריכות להיחשף ולעבור עיבוד.
ההתקדמות צריכה להיעשות בהדרגה - לא מצפים שכל הטראומה תטופל במפגש אחד. זהו תהליך שעובר התקדמות לאורך מספר מפגשים.

 

המטפל ינווט את רמות החשיפה והעוצמה הרגשית כך שהנפגעת תוכל להכיל ולהמשיך לתפקד בתקופה של עיבוד הטראומה בטיפול.

עיבוד האירוע עצמו חיוני אך נעשה תוך התחשבות ברגישות הכרוכה בכך ובצרכים הייחודיים של כל מטופלת. המטרה היא לתת מרחב בטוח לגעת בכאב אך גם כלים להחלמה. טיפולים שלא מכירים בעדינות וברגישות של חשיפה של טראומה יכולים לפגוע.
 

שימי לב שאת בוחרת במטפל ובסוג טיפול שלא לוחצים עלייך, שמסבירים שלך כל שלב בתהליך, ושלא פותחים זכרונות כואבים מייד בפגישה הראשונה.
 

bottom of page